De een is zich al maanden aan het voorbereiden en de ander sluit zichzelf liever op in huis. Het is weer carnaval: tijd om helemaal los te gaan met zowel drank en onwijs ongezond eten. Elke keer is het weer een hele uitdaging om niet ziek, zwak en misselijk te eindigen (al denk ik dat je daar niks meer tegen kan doen).

Wat doet carnaval met je lijf?

Al dat gefeest is een snoeiharde aanslag op je lichaam. Het Maxima Medisch Centrum verteld het volgende over de effecten:

  • Als je veel alcohol drinkt, droog je snel uit. Heel vervelend, want dit kan voor koppijn zorgen en in ergere gevallen flauwvallen of zelfs een coma. In extreme gevallen schakelen de hersenen zich uit en val je dus flauw of raak je in coma (Oh, jeetje. Dit is wel een heftig nieuwtje. Ik wist het natuurlijk al wel, maar vooral de kinders onder ons: let een beetje op! Vodka is geen carnavalsdrankje, ga gewoon lekker voor bier én Schrobbelèr).
  • Drinken op een lege maag versnelt de processen: het is dus aan te raden om te blijven eten (hier hebben we natuurlijk geen moeite mee, gooi die kroketten maar in het frituurvet daarna mogen de frietjes en frikadellen erin!).
  • Je slaapt slechter: alcohol vertraagt je reactiesnelheid en is ook slecht voor je nachtrust. Je slaapt misschien wel sneller in maar je wordt ook eerder wakker. Je REM slaap is korter en je slaapt onrustiger en minder diep (Tja, slapen is ook niet echt de bedoeling, hoogstens uitrusten!).
  • Ook raken mensen snel onderkoeld door veel en lang alcohol drinken. Door de alcohol voel je niet meer dat je het koud hebt, terwijl je lichaam wel onderkoeld raakt (hmmm gewoon lekker veel kleren aandoen of jezelf verplaatsen naar de kroeg, dat schijnt goed te werken!)

Tips voor carnavallers

De échte carnavaller laat zich hierdoor niet tegenhouden (nee, hallo! Anders ben je geen echte he). Dan maar een kater, het carnaval-plezier is er niet minder om. In café Boulevard, dé carnavalskroeg van Tilburg, zitten de feestgangers op vrijdagmiddag al in de startblokken om los te gaan.

Tips

De carnaval zo goed mogelijk doorkomen? Tips van diëtist Harriët Verkoelen, auteur van: ‘Echt afvallen doe je zo’:

  • Leer op een tactische manier een biertje afslaan (HAHA, dit is wel een grappig advies. Ik zit nu al aan mijn derde en nee ik ben niet van plan om er een af te slaan). Het biertempo ligt vaak hoog. Leer daarom op een tactische manier een biertje af te slaan. Bijvoorbeeld door 2 slokken te nemen en daarna het biertje achter je neer te zetten. Of drink Cola Light tussendoor (HALLO, Cola Light?! Dat schijnt twee keer zo slecht te zijn dan normale. Neem gewoon normale cola alsjeblieft zeg!).
  • Vermijd friet (hmmm, nee friet én bier moet je absoluut NIET vermijden met carnaval). Daar zitten veel koolhydraten in en dat is slecht in combinatie met alchol. Betere snacks zijn: frikandellen (196.3 kcal per 1 stuk) of een gehaktstaaf (270 calorieën).
  • Eet fruit. Natuurlijk, fruit mag niet ontbreken wanneer je gaat carnavallen. Maar wanneer en wat? Het beste kun je kiezen voor een appel: daar zitten veel voedingswaarden in. Een appel hap je zo even weg tijdens een optocht of als je op de fiets zit (ik kan je nu al vertellen dat je dit niet gaat lukken. Fruit is niet lekker met een kater en het werkt ook nog eens voor geen meter).
  • Voor het naar bed gaan; eet een soepje. Bijvoorbeeld tomantensoep (vroeg naar bed gaan: dat heb je gewoon niet zelf in de hand. Soep ben ik dan wel weer een voorstander van!).

Ik wens jullie allen heel veel plezier! Alaaf & tot daarna!

Advertenties