Nog niet zo lang geleden lanceerde het Voedingscentrum de nieuwe Schijf van Vijf. De schijf, met daarin vijf vakken, is in principe hetzelfde gebleven, maar toch is er ook veel verandert. Een spannend item dus voor iedereen die ‘eet’ (dat zijn jullie allemaal!). Lees snel verder om erachter te komen wat tegenwoordig gezien wordt als ‘healthy’ passend in de nieuwe Schijf van Vijf!

De aanbevelingen op een rijtje

In de nieuwe Schijf van Vijf wordt aanbevolen dat je 250 gram groente per dag moet eten in plaats van 200 gram. Daarnaast wordt het aanbevolen om wekelijks een portie peulvruchten en dagelijks een handje noten te eten. Bewerkt vlees staat absoluut niet meer in de Schijf van Vijf. Het perfecte menu bestaat uit een afwisseling van vlees, vis, peulvruchten, noten en ei. Daarnaast zou je die koppen groene of zwarte thee per dag moeten drinken, dit zou ook goed zijn voor de gezondheid!

Wat staat er niet meer in de Schijf van Vijf?

Voordat de nieuwe Schijf geïntroduceerd was stonden letterlijk alle productgroepen (in zijn geheel) in de Schijf. Dus in prinicpe kan je zeggen dat alle groente, fruit, zuivel, graanproducten, vlees en alle vetten met zijn allen op de schijf stonden. Was dat dan niet erg krap?! Ja, zeker én niet alles is even gezond of voedzaam. Het was wel gemakzuchtig van het Voedingscentrum om alle productgroepen in een zooi erin te gooien. Daar is dus gelukkig wel verandering in gekomen, want we weten momenteel nóg meer over voeding. In de nieuwe Schijf van Vijf staan alleen producten die het meeste ‘gezondheidswinst’ opleveren. Wat een prachtig woord heeft het Voedingscentrum hier voor gekozen. Producten zoals bewerkt vlees (waar voornamelijk veel zout aan toegevoegd is), gezoete zuivel en harde vetten zijn allemaal verdwenen. Deze producten worden dus niet aangeraden om te eten. Of ja, je mag ze wel zo af en toe eten, maar liever niet te vaak. Ben je fan van koek, snoep en hartige snacks? Jammer, deze zijn absoluut niet gezond en staan niet meer in de Schijf van Vijf!

Voeding is persoonlijk

Je kan jezelf wel helemaal toespitsen op dit advies van het Voedingscentrum. Toch is voeding een persoonlijk ding. Hoeveel en wat je eet is vaak ook afhankelijk van je leeftijd. Als tiener eet je dagelijks een zakje chips en energydrank (heel slecht!). De Schijf van Vijf houdt ook rekening meet leeftijd, geslacht (mannen mogen ook meer eten dan vrouwen), persoonlijke voorkeuren (tja, niet iedereen is fan van een groente smoothie als ontbijt) en de praktische toepassing van de adviezen (je moet het natuurlijk wel kunnen klaarmaken en kunnen kopen in de supermarkt!). Het schijnt dat de schijf meer een symbolisch ding geworden is. Iedereen mag dus zelf indelen wat hij of zij eet.

Mijn eigen advies!

Harstikke leuk om het alleen maar te hebben over de nieuwe Schijf van Vijf, maar wat vind ik hier eigenlijk van? Ik probeer zoveel mogelijk gevarieerd te eten. Het lukt me meestal niet, want ik ben een échte die-hard kip fan. Kip is echt het allerlekkerste én goedkoop! Al denk ik dat mij kippetjes in de Albert Heijn vaak worden bewerkt, het is en blijft mijn favo stukje supermarktvlees. Ik eet ook graag biefstukjes, maar die zijn net iets te duur dan die kippetjes. Maar ik eet dus het liefst gevarieerd en ik ben het eens dat bewerkt eten niet goed is. Ik probeer zoveel mogelijk natuurlijke producten te eten en natuurlijk af en toe ook een lekker vet frietje weg te schransen.

Weet je, het advies is: leef je leven, eet gezond maar eet ook lekker én hier en daar wat vets zodat je kan GENIETEN!

Advertenties