Healthy, gezond, lekker, snel, low budget en noem het maar op.. Wij willen ons eten zo gezond mogelijk, maar het moet ook gemakkelijk, snel en betaalbaar zijn. Dat is dé trend van de laatste jaren. Kijk maar naar al die foodblogs, zoals chickslovefood, die in grote getalen aanwezig zijn. Ik ben ook een volger van de trend en ik heb een heerlijk gerecht ontdekt wat ik met jullie wil delen! Maar voordat ik dat doe, ga ik je eerst even een wijze les meegeven.

Havermout is populair aan het worden, waarom?

Het schijnt een populair gerecht te zijn om havermout als ontbijt te eten. Volgens deskundigen (wie dit zijn weet ik niet, vast de dokters of wetenschappers onder ons) is havermout een gezonde toevoeging aan de dagelijkse voeding. Ik citeer “Havermout bindt zich tijdens de spijsvertering met galzout, waardoor dit niet geresorbeerd (fancy woord voor opnemen) wordt maar via de ontlasting het lichaam verlaat. Omdat galzouten in het lichaam gemaakt worden uit cholesterol, biedt het regelmatig eten van havermout een natuurlijke manier om de cholesterolspiegel omlaag te brengen”. Wauw, het verlaagt dus de cholesterolspiegel! Een hoog cholesterol is altijd slecht: dan ben je dus ongezond bezig. Zijn er nog meer positieve aspecten aan havermout? Ja, kijk maar naar dit uitgebreide rijtje:
– Havermout is productie verhogend bij borstvoeding. Kort gezegd: je produceert meer melk, dus meer eten voor je baby!
– De antioxidanten in haver verminderen het risico op hartziekten. Onderzoek toont aan dat havermout een directe invloed heeft op de verlaging van het risico op hart- en vaatziekten.
– Je voorkomt hartfalen met een ontbijt van havermout. Uit een studie van de Universiteit van Harvard bleek dat 30% van de onderzochten minder kans had op hartfalen doordat ze havermout aten als ontbijt.
– Het is goed voor vrouwen die in de overgang zijn. De effecten van havermout voor postmenopauze vrouwen (vrouwkes in de overgang) zijn moeilijk te beschrijven, wil je ze weten? Neem dan een kijkje op deze website. Het is in ieder geval een gegeven dat hét onwijs gezond is voor vrouwen.
– Verbeterde immuunrespons op een infectie. Say what?! Waarom eten we dit dan niet altijd als ontbijt. Je hebt hierdoor een snellere genezing wanneer je ziek bent.
– Havermout verlaagt het kans op diabetes. Havermout (maar ook andere granen) is gewoon kei goed voor je. Onderzoekers hebben een link gelegd tussen havermout (magnesium, calcium) en diabetes. Een citaat uit het onderzoek: “Het risico op diabetes was 31% lager bij vrouwen die vaak volkorengranen aten in vergelijking met vrouwen die maar weinig magnesium-rijke voedingsmiddelen aten”.
– Havermout werkt beschermend tegen borstkanker. Ook weer een onderzoek wat een resultaat toont dat havermout werkt tegen borstkanker.
Oké het lijkt nu op een wondermiddel, maar dat is het natuurlijk niet. Ik geloof wel dat het allemaal gedegen onderzoeken zijn geweest die deze positieve resultaten hebben laten zien. Ik wist, voor dit blog, totaal niet dat havermout zo’n bizar gezonde werking heeft op de mens. Ik ga het nu zeker nóg vaker eten, maar hoe? Dat zal ik je hieronder vertellen.

Havermout pannenkoeken met banaan als ontbijt

Laatst was ik bij een vriendin en zij had een heerlijk ontbijtje voor mij gemaakt: havermout pannenkoeken met banaan. Ik heb het zelf al twee keer zelf gemaakt en het is écht heel erg lekker en simpel!

Ingrediënten voor 1 pannenkoek:
– 35/40 gram havermout
– 1 ei
– 1 banaan
– snufje kaneel
– kokosolie (olijfolie kan ook, maar kokosolie is het lekkerst/gezondst!)

Benodigdheden:
– koekenpan
– keukenmachine of blender
– spatel

1) Prak de banaan tot kleine stukjes.
2) Gooi de havermout, ei en baan in de blender. Doe er een snufje kaneel bij.
3) Zet de blender aan zodat het mengsel zo glad en soepel mogelijk wordt. Kijk goed of er geen grote stukken banaan in het mengsel zit.
4) Verwarm de koekenpan en doe er een beetje kokosolie in.
5) Giet het havermoutmengsel in de pan en laat het op (niet te hoog) het vuur gaar worden aan één kant. Zodra je de pannenkoek (dit werkt net zoals met échte pannenkoeken) met de spatel van de onderkant van de pan krijgt, kan je hem omgooien zodat de andere kant ook gaar wordt.
6) Als de andere kant ook gaar is, kan je beginnen met ETEN! Smakelijk! 

Warm is de pannenkoek het lekkerst, maar ik heb gisteren twee havermout pannenkoeken gebakken en ze laten afkoelen. Daarna heb ik ze in een bakje gedaan met keukenpapier erin (zodat het vet en vocht opgevangen wordt). Ik heb ze vandaag koud op mijn werk gegeten en ze waren nog steeds heerlijk! Ik vond het vooral fijn dat het goed vult (en erg lekker is…).
Heb jij nog tips om havermout te combineren met een ander ingrediënt? Ik ben benieuwd!

Advertenties