Afgelopen zomer ben ik in juli 3 weken op reis geweest naar Vietnam. Nadat ik in de zomer van 2015 al naar Thailand en Laos was geweest, leek het mij geen probleem om weer in mijn uppie naar een land ergens in Azië af te reizen. Toen in 2015 had ik stiekem via reismaatjes.nl met Do afgesproken om elkaar te treffen op Bangkok Airport. We hebben toen een taxi gedeeld en in principe onze hele reis samen gebleven. Echter, dit jaar was het niet zo’n feest. Ik had met niemand afgesproken op het vliegveld en besloot om ALLES zelf te doen! Spannend..

Van Hanoi tot Ho Chi Minh

Ik herinner het me als de dag van gisteren. Het moment dat ik in het vliegtuig zat naar Moskou voelde ik me misselijk en ellendig. Gedachtes als ‘Why the fuck ga ik in mijn eentje naar Vietnam’ en ‘Wat als ik geen hond ontmoet daar’ spookten door mijn hoofd. Gelukkig verdween dit snel toen ik landde in Moskou. Ik dacht ‘Fuck it, ik ga snoeihard genieten in het prachtige Azië net zoals vorig jaar”. Thank god, dit gebeurde ook!
In de eerste week ben ik al geen dag alleen geweest. Toen ik aankwam in Hanoi moest ik wel even door een bepaalde cultuurshock heen, maar een blonde vrouw werd goed ontvangen door de schattige Vietnamezen (sorry als je een Vietnamees bent en je vindt dat ik je discrimineer omdat ik je schattig noem). Ik werd door iedereen geholpen en ik was ook snel bij mijn hostel. Ik vond Hanoi wel tof, maar wilde ook dolgraag naar Sa Pa (daar hoorde ik toffe verhalen over). Binnen twee dagen heb ik drie dagen ‘gehiket’ in de absoluut meest prachtige natuur ever in Sa Pa. Daar was ik met een hele leuke groep mensen met wie ik bij een lokale familie verbleef. Man man man, ik kan me een avondje vol ‘happy water’ nog wel herinneren(?).. Ik ga niet in op alle details!

Na Sa Pa kwam ik terug in Hanoi waarna ik de volgende ochtend weer door ging naar Halong Bay – meest toeristische attractie in Vietnam. We waren met een groep van 20/25 mensen waaronder 90% Engelsen. Ik ontmoette twee Nederlandse meisjes waar ik eigenlijk helemaal geen klik mee had. Sorry, ik vond ze een beetje saai en duf. We sliepen op een privé eiland en mijn ‘huisgenoten’ waren Polly en Alex – twee Britten. Ik dacht ‘Hell no, dat ik met hun vrienden ga worden’ maar binnen 2 minuten besloten we dat we het diner met zijn drieën zouden doen. Super gezellig, tijdens het diner ontmoette ik nog drie Australiërs. Volgende dag gingen we naar Cat Ba Island – prachtige hike gedaan met een bijzonder uitzicht.

Ondertussen had ik met Alex en Polly afgesproken om travelbuddies te worden. We zouden dus het merendeel samen reizen, heel tof! Halverwege de reis kwam Liv (Australische chick) en Kimberley (Amerikaanse chick) met ons meereizen. We hebben naast Hanoi, Sa Pa, Halong Bay, Cat Ba Island nog de volgende plaatsen bezocht: Ninh Binh, Phong Nha, Hué, Danang en Hoi An. Helaas moest ik vanauit Hoi An in mijn eentje door naar Ho Chi Minh – ik vloog namelijk van Ho Chi Minh terug naar Hanoi en vanuit daar naar Amsterdam.

Ik wil nog steeds Alex, Polly, Liv en Kimberley bedanken voor de onwijs toffe tijd! Thank you guys!